אימפרו במשרד: 3 תרגילים מנצחים לחידוד יכולות ההקשבה של העובדים

מקשיבה בעזרת משחקי אלתור

תוכן עניינים

אנשים אוהבים לדבר

אחד הרצונות הסמויים והגלויים שנמצאים בכל אחת ואחד מאיתנו, הוא הרצון להישמע. אנחנו רוצים שיקשיבו לנו, שנבטא את עצמנו בצורה המדויקת לנו, לתחושות ולמחשבות שלנו.

הצורך הזה בהקשבה, הוא צורך בסיסי בשאיפה הטבעית שלנו לתקשורת. אבל בואו נודה על האמת, הקשבה, או יותר נכון היכולת להקשיב, היא לא דבר כל כך פשוט וכאשר אדם לא מקשיב לאדם אחר, עד כמה שזה נשמע דרמטי, הוא עלול לקטוע לו את רצף ההשראה והיצירתיות המחשבתית שיכולה הייתה להיות לו.

הקשבה הכרחית בכל תחום

אנחנו (שמש מופעים וסדנאות) באים מעולם התיאטרון והאלתור. יכולת ההקשבה שלנו היא אחד הכלים הכי חשובים בתרמיל שלנו ואנחנו משתדלים ומשתדלות לעבוד עליו ולפתח אותו בכל הזדמנות. מיותר לציין שהמון תחומים דורשים יכולת הקשבה וחדות ואנחנו מאמינים שאימפרו יכול להיות מעין חדר כושר בהקשר הזה.

יש סיבות לא מעטות לחוסר ההקשבה שלנו לפעמים, בואו נכיר כמה מהן:

המשימות של הבוסית מלחיצות אותי

כאשר יש לנו הרבה על הראש או כשאנחנו נמצאים תחת לחץ ועומס בעבודה, הקושי (הטבעי) להקשיב הולך וגדל ואנחנו לא תמיד מצליחים להקדיש לאדם שמדבר אלינו את מלוא ההקשבה ועלולים לזייף בביצוע משימות כאלה ואחרות. כך גם על הבמה – שחקנים ושחקניות נמצאים הרבה פעמים בסיטואציות מלחיצות, למשל בהתמודדות עם טקסט, עם תנועה ומיזנסצנה, בעבודה עם פרטנרים ועוד כהנה וכהנה.

הפרשנות למילים

לעיתים כאשר אדם מדבר איתנו ואנחנו באמצע משימות היום יום בעבודה, אנחנו נוטים לבצע השלמה למשפטים שהוא אומר, ותוך כדי חושבים על אלף דברים אחרים ורק מחכים שהוא יסיים עם הדברים שלו. הדבר עלול לגרום לנו לתת פרשנות אחרת מזו שהתכוון הדובר ואז נוצר קצר בתקשורת על רקע חוסר ההקשבה.

איש לא מצליח להקשיב
לפעמים לא קל במשרד

צוות הרמוני - צוות חזק

השאיפה המרכזית של כל אדם בצוות ולא משנה באיזה תחום, היא להיות המקשיב הטוב ביותר שהוא יכול להיות. מדובר במרכיב קריטי ביצירת הרמוניה בצוותים ששואפים למצוינות. כך גם באלתור של מערכון לדוגמא, הפרטנרים מציעים אחד לשני כל הזמן הצעות חדשות, יורדים לפרטים קטנים שעשויים להשפיע על הסיפור, או שיכולים לעזור לנו ולתת לנו כיוון או השראה להמשיך לאלתר, להעלות לנו אסוציאציה שתקדם אותנו הלאה ולא תשאיר אותנו תקועים רעיונית.

  • ראו גם: ביקרתם כבר בעמוד המופעים שלנו?

לא לדאוג

עולם האימפרוביזציה מציע דרכים רבות להצליח לשפר את יכולות ההקשבה שלנו והיום נציג בפניכם כמה תרגילים מעולם האלתור, שיוכלו לעזור לכם להתרכז ולהקשיב גם כאשר הסיטואציה טיפה מאתגרת. באחריות.

'סופר בריין'

משתתפים: 4-5  (כשרוצים לשחק עם צוות גדול, לכמה קבוצות)

את המשחק הזה אנחנו עושים (ועושות) בסדנאות שלנו בתור חימום למוח. מדובר במשחק מגניב ומאתגר שעובד בעיקר על ההקשבה, הריכוז והשחרור שלנו.

משתתף אחד שנבחר להיות ה"סופר בריין" עומד במרכז, מימינו, משמאלו, מאחוריו ומלפניו עומדים שאר המשתתפים.

על המשתתף שמימין לשאול אותו שאלות אישיות.

לדוגמא: "כמה ילדים יש לך?", "מה הצבע האהוב עלייך?", "מה תעדיף? אצבע שישית ברגל או ביד?" וכו' וכו'.

על המשתתף שמשמאל לשאול אותו שאלות בחשבון. אני בכוונה כותב "חשבון" כדי להבהיר שאלו אמורות להיות שאלות של בית ספר יסודי ולא מעבר. אל תיפלו עליו עם משוואות עכשיו. הנה דוגמאות:

"כמה זה 10 פחות 5 ?", "13 ועוד 9?", "93 לחלק ל3?"  וכו' וכו'.

על המשתתף שמאחוריו לשאול אותו שאלות בהיסטוריה, לדוגמא:

"מי היה ראש הממשלה השני של מדינת ישראל?", "מי גילה את אמריקה?", "כמה זמן נמשכה מלחמת ששת הימים?" וכו' וכו'

על המשתתף שעומד מלפניו, עם הפנים אליו, לבצע תנועות בצורה חופשית (לא מהר מדיי) והוא (ה"סופר בריין") צריך לזוז בדיוק אותו דבר. אם הוא מרים את היד, גם ה'סופר בריין' צריך להרים את היד וכדומה. בתיאטרון קוראים לזה 'תרגיל מראה'. התנועה צריכה להיות אחידה כך שלא נדע (לכאורה) מי מוביל ומי מובל.

תרגילי חימום תיאטרון
מבנה המשחק 'סופר בריין'

עכשיו, הנה החלק המאתגר. כל הפעילות הזאת – צריכה לקרות במקביל ולמשך דקה שלמה – המשתתפים צריכים לשאול כמה שיותר שאלות, ה'סופר בריין' צריך לספק כמה שיותר תשובות, רצוי שיהיו נכונות

אם לדוגמא משחקים את זה בקבוצה של 20 משתתפים, גורם חיצוני/מנחה צריך להכריז על תחילת המשחק ולמדוד דקה בדיוק. בתום הדקה, כל משתתף זז שמאלה במבנה העמידה, כך שיש לנו 'סופר בריין' חדש, שואל שאלות בחשבון חדש, בהיסטוריה וכו' וכו'

זה משחק מצוין לפתוח איתו את הבוקר, הוא מפקס, מגבש, מצחיק ובאמת עוזר להתמודד עם לחץ וחלוקת קשב.

סיפור במילה

מטרת המשחק היא להצליח לספר סיפור כצוות, כקבוצה.

כמו בכל משחק אימפרוביזציה, ישנה התקלה/הגבלה ובמקרה הזה – לכל משתתף מותר להגיד מילה אחת בלבד בכל פעם שמגיע תורו.

בשלבים הראשונים מומלץ לבצע במעגל על מנת לשמור על קשר עין, דבר שעשוי לעזור ולחדד את ההקשבה ועוד מומלץ, לבחור סיפורים שכולנו מכירים, כדי שכולם ידעו לפחות באופן כללי, את קווי העלילה.

בהמשך כמובן אפשר לבחור רק שם לסיפור ולאלתר סיפור חדש לחלוטין ללא כל קו עלילה ידוע מראש.

לצוותי עובדים אנחנו תמיד מציעים לנסות לספר את "סיפור החברה" או "איך הכל התחיל", זה מצחיק מאוד ועובד מצוין.

כמות המשתתפים היא בלתי מוגבלת, אולם מומלץ לשחק עם 5-6 משתתפים.

שימו לב: נסו להשתחרר ולא להחזיק בקנאות את הרעיונות שלכם – הדרך היחידה להצליח במשחק הזה היא לתת לו להתבסס על הקשבה ועל קבלה של המילים אחד של השני. אל תנסו להצחיק, אם תהיו בהקשבה ובהתכווננות מלאה, זה יקרה לבד. באחריות.

קבוצה מתרגלת משחקי אימפרוביזציה

המשחזרים

עמדו במעגל ובחרו משתתף או משתתפת שיתחילו. על המשתתפת הראשונה לומר משפט לעומד או העומדת מימינה. זה שעומד מימינה צריך לקבל ולומר את המשפט שהוא שמע ממנה ולהגיד משפט חדש לזו שנמצאת מימין לו וכך הלאה. לדוגמא: משתתפת 1: "אני רוצה לאכול תמר" משתתף 2: "את רוצה לאכול תמר. אני מציע שמיכל תקנה לך אחד." משתתפת 3: אתה מציע שאני אקנה לה אחד. אני מוכנה לקנות לה בשמחה, אבל בתנאי שאלון יבטיח שהוא בא איתי לחנות" וכך הלאה. המשחק הזה מכריח את המשתתפים והמשתתפות להקשיב ולקבל את המילים המדויקות שנאמרו להם. זה משחק מצוין כדי לתרגל הקשבה ועל הדרך מפתח יצירתיות ואת היכולת להצליח כקבוצה. אנחנו סבורים שהמשחק הומצא בהשראת טכניקת התקשורת "הקשבה פעילה", עליה תוכלו להרחיב את הקריאה בערך הזה ב ויקיפדיה.

לסיכום – לכו לתרגל!

תרגילי אימפרו הם זהב בכל מה שקשור בהקשבה, יצירתיות, ביטחון עצמי, שחרור ואנרגיה. שחקו בהם בהנאה פעם בשבוע עם הצוות שלכם ואנחנו מבטיחים שמיד תוכלו לראות שיפור, גם באווירה הכללית וגם ביכולות ההקשבה של כל אחת ואחד מכם. לא תאמינו כמה חזק הכוח שבאימפרוביזציה.

תיהנו.

רוצים שנבוא אליכם עם עוד המון משחקים וכלים מעשיים לשדרוג הצוות לסדנת גיבוש או סדנת עבודת צוות? היכנסו עכשיו אל עמוד הסדנאות שלנו כדי לקרוא עוד , השאירו פרטים באתר ונחזור אליכם בצ'יק.

מערכת השמש
מערכת השמש

אהבתם ? יש לכם משהו להוסיף ? ספרו לנו!

כתיבת תגובה

חיפוש

קל להישאר מעודכנים

הזינו את המייל שלכם והרשמו לניוזלטר שלנו, לקבלת עדכונים ותוכן

באהבה.