במקרים רבים בהם אנחנו נפגשות עם קהל בסדנאות, שואלים אותנו את השאלה "מה זה אימפרוביזציה?".
בהתחלה אנחנו מסבירות באופן פשוט שאימפרוביזציה או אלתור, הם "להמציא משהו כאן ועכשיו מבלי לתכנן אותו מראש" ואחר כך נכנסות לעומק ומספרות על היתרונות של הכלי הזה וכמובן מתרגלות משחקים יחד עם המשתתפים.
החלטנו לכתוב על זה בהרחבה כדי לצלול יחד אתכם לעומק הדברים, אז היום נעסוק במה היא בכלל אימפרוביזציה או אלתור באומנות וכמובן נספר בהרחבה על אמנות האימפרוביזציה בתיאטרון. תיהנו.
מהי אימפרוביזציה (אלתור) ?
אימפרוביזציה או אלתור הם יצירת משהו חדש לגמרי, יש מאין, ללא תכנון מודע ובאופן ספונטני.
מקור המילה 'אלתור' מגיעה אלינו מהשפה הארמית, מהביטוי "על-אתר" שמשמעותו "על המקום". להמציא משהו "על המקום", ללא הכנה מוקדמת.
כשאדם מאלתר הוא בעצם ממציא את היצירה תוך כדי שהוא מבצע אותה.
אלתור בחיי היום יום
אלתור מתרחש בכל יום, בכל שעה, בכל רגע ובכל תחום בחיים ולא רק באמנות כמובן. לדוגמא, טייסת שנקלעת לסיטואציה שבה יש לה תקלה טכנית במטוס ועליה להנחית את המטוס בבטחה, שף שנאלץ לאלתר כשהוא מגלה שלא עומדים לרשותו כל חומרי הגלם שעל בסיסם תכנן מנה כלשהי.
וכמובן במקרים פחות מורכבים, למשל כשאנחנו טועים בדרך ונאלצים לחשב מסלול מחדש ללא Waze, או כשהחולצה שלנו התלכלכה שניה לפני אירוע חשוב ואנחנו מאלתרים איזה פתרון פלא שיציל אותנו מהמבוכה.
אימפרוביזציה באמנות
באמנות, אלתור קיים בעיקר בתחומי במה, כמו תיאטרון, מוזיקה ומחול ועל מסך הקולנוע כמובן.
אף על פי שהרבה צלמי סטילס יעידו, שרגעים רבים במהלך הקריירה שלהם ותמונות שצולמו בהם, היו רגעים לא מתוכננים והחלטה של הרגע. כך גם ציירים ואפילו פסלים וכו'. ההיסטוריה מלאה ביצירות שהסיפור מאחוריהן נולד מתוך ספונטניות.
אבל כאשר מדברים על אלתור בתחומי אמנויות הבמה, מדובר בתחומים בהם נעשה שימוש מודע בכלי האלתור כטכניקה ליצירה כחלק מתהליך החזרות או במפגש מול קהל.
ראו גם: רוצים להזמין סדנת אימפרוביזציה למקום העבודה ? היכנסו לעמוד הסדנאות שלנו !
אמנות האימפרוביזציה בתיאטרון
קצת היסטוריה
הפעמים הראשונות המתועדות בהן שחקנים אלתרו, היו ברומא לפני הספירה אי שם במאה ה-16. לפי מה שמספרים, שחקנים איטלקיים אלתרו הצגות בסגנון 'קומדיה דל ארטה', שכללו שימוש במסיכות.
עוד מספרים, כי במאים כמו סטניסלבסקי וז'אק קופו, שייסדו 2 זרמים תיאטרליים גדולים ומוכרים, השתמשו באימפרו ככלי מהותי במסגרת תהליך העבודה עם שחקנים לקראת הצגה.
אימפרו ככלי בתהליך עבודת השחקן
בעידן הנוכחי בתיאטרון, נעשה שימוש באימפרוביזציה בתהליכי חזרות על הצגות ובמהלך לימודי משחק כחלק מתרגולים.
אימפרוביזציה היא כלי בחדר החזרות, נהדר לתרגול וגילוי בתהליך עבודה על דמות, לחיזוק הקשר בין הפרטנרים, ההקשבה והריכוז.
בנוסף, השימוש באימפרו כחלק מעבודת השחקן, יכולה להיות כמו "לונה פארק" עבור שחקנים, המקום לבדוק דברים ולבחון מחדש את הגבולות של הדמויות אותן הם משחקים.
נתקלנו לא אחת, בבמאי או במאית שלא מצליחים "לפצח" סצנה כלשהי, גם אם ברמת הפרשנות שלה הם כבר גיבשו איזושהי השקפה, משהו מרגיש להם תקוע או לא עובד.
במקרים כאלה, הרבה במאים משתמשים באימפרוביזציה, כדי לחקור ולגלות יחד עם השחקנים, עולם האסוציאציות שלהם והבחירות שלהם, את הסצנה.
הבמאים מציבים חוקי בסיס לאימפרוביזציה ועושים סשנים של אלתור. הדמויות, מן הסתם כבר ידועות מראש, שכן במקרה הזה, מדובר במחזה כתוב.
קומדיה מאולתרת (Improv Comedy) בעידן הנוכחי
עוד בתחילת המאה ה-20 נעשה שימוש במשחקי תיאטרון בעיקר עם נוער, שהיו מרכיב בחינוך לדרמה ולתיאטרון באותה התקופה. דאדלי ריגס האמריקאי נחשב בחוגים מסוימים כראשון להשתמש בהצעות קהל ליצירת סצנה מאולתרת.
התרגילים הלכו והתפתחו על ידי ויולה ספולין בין השנים 1940-1960 והיא בעצם הוציאה ספר בזמנו שאיגד בתוכו משחקים ואף נתן טכניקות לאלתור בתיאטרון.
ב77' איש תיאטרון בשם קלייב בארקר הוציא את "משחקי תיאטרון", ספר שנמכר ברחבי העולם ובכך תרם מאוד בחשיפה של הז'אנר במדינות רבות.
ספר האימפרו הראשון שתורגם לעברית היה "אימפרו: אימפרוביזציה בתיאטרון" של המחזאי והבמאי הבריטי קית' ג'ונסטון.
הספר המדובר, הוא גם הספר הראשון שאנחנו זוכרים ושעל בסיסו וגישתו מלמדים אימפרו בקורסים השונים ואומרים שהוא היווה את ההשראה ליצירת תוכנית הטלוויזיה המוכרת "של מי השורה הזאת בכלל"
חוץ מג'ונסטון, גם למשפחת סילס, ספולין ובנה פול, השפעה רבה על הדורות הראשונים של המאלתרים. למשפחה הייתה להקת מאלתרים בשם "העיר השניה" (The second city) ובית ספר ראשון מסוגו לאלתור.
שחקנים רבים מתוכנית הטלוויזיה "סטרדי נייט לייב" צמחו מתוך "העיר השניה"
בין השחקנים: מייק מאיירס, טינה פיי, ג'ון בלושי ועוד רבים וטובים.
ראו גם: מופעי אימפרוביזציה בביצוע שחקנים מקצועיים – חוויה קורעת מצחוק!
סוגי אימפרוב
השימוש בתיאטרון מאולתר כיום מבוצע בשני סגנונות שונים:
מחזה שלם מאולתר (Long Form improv)
מחזה/קטע ארוך שלם מאולתר לחלוטין שמבוצע בהשראת מילה או משפט אחד בלבד מהקהל בתחילת הערב. בפעמים רבות, גם בהשראת דברים אחרים כמו שם למחזה או תעודת זהות לדמות או אפילו חיפוש אחרון בגוגל (או כל דבר אחר אותו מגדיר המנחה ומבקש מהקהל – אין לזה סוף)
מערכוני אימפרו קצרים (Short Form improv)
קטעים קצרים שאורכם כמה דקות בלבד ובשונה מהלונג פורם ללא נרטיב ארוך טווח. הם מבוססים על משחקים מאולתרים קלילים ומצחיקים עם חוקיות וכללים ברורים הכוללים בדרך כלל דמויות מופרעות ומצחיקות ועלילה רגעית, שהיא תוצר של ההתקלות שמציב כל משחק.
אלתור בקולנוע ובטלוויזיה
אז כשם שהאלתור משתלב בתחומי אמנות רבים, כך גם בקולנוע. צ'רלי צ'פלין לדוגמה, עשה שימוש באימפרוביזציה בעת יצירת הסרטים שלו, בפיתוח הבדיחות, בדיקת כיוונים חדשים לעלילה וכו'. כך גם יוצרי קולנוע אחרים וטובים.
בסרטון הבא תראו 10 סצנות שאתם מכירים שלא ידעתם שהן מאולתרות:
בטלוויזיה, כמו שכבר הזכרנו קודם, שודרה התוכנית הפופולארית "של מי השורה הזאת בכלל" בהנחיית דרו קרי. התוכנית זכתה להצלחה רבה ולגרסאות רבות ברחבי העולם ובכך חשפה מדינות רבות לאמנות האלתור.
גם בישראל שודרה גרסה מקומית לתוכנית עם הקומיקאים והשחקנים דרור קרן, שלמה בראבא, אלון נוימן, רועי לוי, שרון טייכר, עידן אלתרמן, שמוליק לוי, יעל לונטל, תומר שרון ועוד רבים וטובים.
קטעים נבחרים מתוכנית הטלוויזיה "של מי השורה זאת בכלל"
תיאטרון פלייבק
סוג נוסף של תיאטרון מאולתר הוא תיאטרון פלייבק, במהלכו משתתף או משתתפת מהקהל עולה ומספר/ת סיפור אמיתי שקרה לו/ה, בוחר/ת אילו דמויות בסיפור ישחקו השחקנים והשחקנים בעצם מבצעים שיקוף של הסיפור על הבמה על חלקיו הגלויים והסמויים.
הפלייבק צמח בעמק נהר הדסון במדינת ניו יורק באמצע שנות השבעים, על ידי זוג מורים לתיאטרון ופסיכודרמה.
הפלייבק משמש ככלי תרפויטי ומאפשר חוויה של התנסות קבוצתית עם פוטנציאל גדול לריפוי לאלו המשתתפים בו.
מקווים שהמאמר עזר לכם להבין יותר על אלתור על כל גווניו, הרקע וההיסטוריה שלו.
אם אהבתם ובא לכם לעשות אימפרוביזציות בכיף שלכם, אל תהססו להזמין אחת ממגוון הסדנאות שלנו.
*המאמר משלב מידע מהערך Improvisational theater באתר ויקיפדיה העולמי וכמובן את הידע שלנו באלתור, במשחק ובתיאטרון מ-12 השנים האחרונות.
רוצים שנגיע אליכם למופע או סדנת אימפרוביזציה ? אל תהססו ליצור איתנו קשר, נציג שלנו יחזור אליכם עם כל הפרטים!