סדנאות לבתי ספר – חינוך העתיד – חינוך מרחיב דעת

סדנה לתלמידים

תוכן עניינים

למה סדנאות הן מצרך קריטי לפיתוח הלמידה בבתי הספר?

דמיינו שני תרחישים:

תרחיש ראשון בו ילדה , נקרא לה מאיה, לומדת כל יום את לוח הכפל. בכל יום מאיה צריכה לשנן כפולות ולפתור תרגילים במחברת או על הלוח. כל שיעור חשבון מרגיש לה אותו הדבר והיא נהיית מתוסכלת מיום ליום. הסיזיפיות חוגגת.

בתרחיש השני מאיה משתתפת בסדנה בה הכיתה יוצאת למגרש ומשחקת סולמות וחבלים בשילוב כפל. (התלמידים צריכים להתקדם לפי התוצאה שיצאה לאחר שהכפילו את סך שתי הקוביות שהטילו) המוטיבציה של מאיה עולה והיא מאמצת את המוח באופן לא מורגש. היא לומדת ומתקדמת בהנאה. ולא רק זה, מאיה צברה בטחון וידע שייסעו לה ללמוד בשיעורי חשבון הבאים, גם אם יהיו בקונסטלציה קלאסית.

באיזה תרחיש תבחרו? כמובן שרובכם תעדיפו את התרחיש השני. אבל המציאות היא שהלמידה שלנו, מתקיימת משני התרחישים יחד. כן, צריך לשבת, לשנן, לקרוא ולאמץ את המוח. יחד עם זאת אם מסגרות החינוך משכילות לשבור את השגרה ולהעשיר את התלמידים בסדנאות חיצוניות הן לא "מבזבזות את הזמן" או "מעכבות" את הלמידה אלא להיפך. בלמידה מבוססת משחק התוכן הלימודי משולב במשחק באופן שמטרות הלמידה ומטרות המשחק מתלכדות. האנדרופינים משתחררים ותודעת הלמידה שלהם נפתחת.

ואז, פעילות הלמידה הופכת ממטלה מייגעת בחלק גדול מהמקרים, לכייף גדול.

סדנאות לבתי ספר

מה הקשר לאימפרוביזציה?

בואו נבין רגע קודם מה היא האימפרוביזציה. אימפרוביזציה היא יצירת דבר חדש ושונה ללא תכנון מקדים,  המצאת היצירה (או כל תהליך אחר) תוך כדי ביצועה. מהותו של האלתור היא המצאה וחשיבה מהירה. ובניגוד למה שרבים חושבים, בעולם האימפרוביזציה יש חוקים, כללים וטכניקות שניתן ללמוד ובכך לאמן את המוח שלנו להגיב בזמן הכי קצר עם האופציה הכי מוצלחת בהתאם לסיטואציה.

סדנאות לבתי ספר מהוות דרך עוצמתית וחדשנית לעסוק בלמידה ובהתפתחות אישית של התלמידים. סדנאות אלו, מספקות סביבת למידה דינמית ואינטראקטיבית שיכולה לסייע לתלמידים להתמודד עם מגוון נושאים חשובים, לרבות התנהגויות מסוכנות כמו שימוש בסמים, אלכוהול, לחץ חברתי ובריונות ברשת.

אחד היתרונות הבולטים של הסדנאות שלנו לבתי ספר, הן שהן מציעות חווית למידה ייחודית ומרתקת המותאמת לצרכים ולתחומי העניין של התלמידים וכמובן מותאמת לנושאים בהם הצוות החינוכי ירצה לגעת. בניגוד להוראה מסורתית מבוססת כיתה, הסדנאות מאפשרות לתלמידים להשתתף באופן פעיל בתהליך הלמידה, לדבר ולשתף דרך תרגילים ייחודיים מעולם האלתור, מה שהופך את הפעילות למשמעותית ומעניינת יותר עבורם.

זה חשוב במיוחד עבור תלמידים שלא מוצאים את עצמם בשיטות הוראה מסורתיות או שעלולים להרגיש מנותקים בכיתה, אך לא רק. השפה בסדנאות היא פתוחה, החיבור הוא בגובה העיניים והנושאים תמיד רלוונטיים ומדברים אל התלמידים תוך שימוש בטכניקות שלא יכולות לאפשר להם להישאר אדישים.

העבודה נעשית בקבוצות קטנות יחסית (ברוב המקרים עד 20 תלמידים ותלמידות), שם נוצרת אינטראקציה מעבר לנושאי הסדנאות עצמן. התלמידים לומדים כיצד לתקשר ביעילות, לבנות מערכות יחסים חזקות ולפתח אסטרטגיות התמודדות בריאות. מיומנויות אלו חיוניות להצלחה בבית הספר ובחיים, ויכולות להועיל לתלמידים שעלולים להיאבק בבעיות חברתיות ורגשיות במהלך התבגרותם.

למה סדנאות אימפרוביזציה הן מענה מדויק להתפתחות הלימודית של התלמידים?

אם כבר במוח עסקינן, על פי ההנחה יש במוח "אזורי אסוציאציה" שבהם מתרכזת הפעילות השכלית של למידה, חשיבה והסקה ולמה אסוציאציות חשובות לנו? טכניקת האימפרוביזציה צומחת מתוך היכולת לשלוף אסוציאציה מבלי לחשוש או לחסום אותה. זאת יכולת לא פשוטה אך נרכשת. מתוך פרקטיקת שליפת האסוציאציות ניתן לצמוח למקום בו המוח מסתגל מהר יותר לשינויים, החשיבה החיובית נטמעת, ההערכה העצמית עולה והתודעה מתרחבת כדי לקלוט עוד מידע תוך שמירה על סקרנות, הומור ושובבות.

פעילויות לנוער ולילדים בבית הספר

סדנאות אלתור לתלמידים והמופע "זה מסוכן"

אז כמו שכבר הבנתם, פעילויות מבוססות אלתור לבתי ספר הן מצרך חשוב שלא נאמר קריטי, לקידום למידה משמעותית. את הסדנאות לתלמידים ותלמידות ניתן להתאים אישית לבתי הספר השונים ולכוון מראש למגוון נושאים: חשיבה יצירתית, העצמה אישית, מגדר, תקשורת חיובית, לחץ חברתי ועוד.

בסדנה המנחים משלבים משחקים חדשים ומקוריים (כן, אפילו יותר מסולמות ונחשים). הסדנאות מעניקות לתלמידים ולצוות הפוגה משגרת הלימודים הסטנדרטית, העמקה בנושא בו בחר הצוות ורכישת ידע ומיומנויות חדשות.

זה מסוכן

המופע האינטרקטיבי שלנו לתלמידים ולנוער בנושא התנהגויות סיכון

סדנאות לנוער

סדנאות בנושא לחץ חברתי, התנהגויות סיכון, שימוש בסמים ואלכוהול ועוד

"זה מסוכן"

"זה מסוכן" הוא מופע אינטראקטיבי שהעוסק בהתנהגויות סיכון בקרב בני נוער ומורכב מסיטואציות המבוססות על סיפורים אמיתיים בנושאים:

​אלכוהול/סמים/הפרעות אכילה/מיניות/ מגדר ועוד'. הבחירה כמובן שלכם.

המופע פותח בשנים האחרונות על ידי "שמש – מופעים וסדנאות בהתאמה אישית" והוא מוצג בחטיבות ובתיכונים ברחבי הארץ.

המופע משלב סדנת אימפרוביזציה כחוויה משלימה בה התלמידים לוקחים חלק פעיל בתרגילי תיאטרון ייחודיים ומשתתפים בשיח אינטיליגנטי בנושא הרלוונטי.

פעילות לנוער - סדנת לחץ חברתי או התנהגות סיכון
נגן וידאו

סדנת אימפרוביזציה לבתי ספר

סדנאות לבני נוער חווייתיות המשלבות טכניקות תיאטרליות וחינוכיות, מורכבות ממשחקים קצרים ומתודות מעולם האלתור.

בסדנאות שלנו לנוער כולם זזים, כולם משתתפים וכולם צוחקים.

לתלמידים יש במה להשמיע את קולם ללא חסמים לגבי האתגרים המשמעותיים בחייהם: גיבוש, לחץ חברתי, מיניות, מנהיגות, דימוי גוף, שיוויון מגדרי, בריונות ברשת, מערכות יחסים מול ההורים ועוד…

המופע והסדנאות מועברות ע"י שחקנים מקצועיים בוגרי בתי ספר למשחק שעברו תהליך הכשרה ייעודי לפרויקט.

שמש מופעים וסדנאות מקיימת מאות פעילויות מדיי שנה בהתאמה אישית בכל רחבי הארץ.

חושבים שהפעילויות יכולות להתאים לבית הספר בו אתם עובדים/ות? השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם עם כל המידע.

רוצים לקרוא עוד על אימפרוביזציה? לחצו כאן

Picture of מערכת השמש
מערכת השמש

אהבתם ? יש לכם משהו להוסיף ? ספרו לנו!

כתיבת תגובה

חיפוש

קל להישאר מעודכנים

הזינו את המייל שלכם והרשמו לניוזלטר שלנו, לקבלת עדכונים ותוכן

באהבה.