מערך שיעור תיאטרון מאולתר במתנה

מערך שיעור תיאטרון

תוכן עניינים

בין אם אתם מורים ומורות לתיאטרון, דרמה או אלתור ובין אם אתם פשוט רוצים לעשות "גוד טיים" עם קבוצת חברים וחברות, המאמר הבא בשבילכם.

אנחנו שמחות לתת לכם במתנה מערך שיעור תיאטרון אלתור (אימפרוביזציה) שיוכל לשדרג כל קבוצה.

למה שיעור אימפרוביזציה הוא טוב טוב טוב?

אימפרו יכול לתת לכם כלים מעשיים לשיפור מיומנויות חיוניות כמו הקשבה, עבודת צוות, יצירתיות, זריזות מחשבה ועוד.

והחלק המדהים ביותר הוא, שאנשים רבים לומדים דרך אלתור ומיישמים את הכלים הנ"ל בכל תחום בחיים.

ככה שכל מפגש עם שיעור/סדנת אילתורים איכותית, יכול להפוך לחוויה סופר מתגמלת.

שיעורי תיאטרון מאולתר

המפגשים הראשונים בסדנאות או שיעורים תהליכיים עם קבוצה, צריכים להתמקד בבניית ביטחון ויצירת תשתית לעבודת צוות.

לכן חשוב מאוד לבחור בתרגילי אלתור שיחזקו את הקבוצה, את הביחד ועל הדרך כמובן יעזרו בתרגול ערכים נוספים, שבעצם מהווים את יסודות האלתור כמו הקשבה, חיוביות ואמון.

שיעורי תיאטרון או אימפרו

מערך שיעור - יסודות האימפרוביזציה

כמובן שאת כל הבסיס לא נוכל ללמד בשיעור אחד, אבל אפשר בהחלט לספק טעימה שתעזור למשתתפים להכיר ולהתנסות במשחקים ובכך לכוון אותם להלך הרוח (State Of Mind) הנכון לאימפרו.

דברי פתיחה (5 דקות) –

הסבירו למשתתפים על כך שבאלתור עליהם לאמץ גישה חיובית, הסבירו בקווים כללים על לקבל או לחסום אחד את השני והדגישו בפניהם את חשיבותה של ההקשבה.

(לקבלת רקע נוסף בנושאים הנ"ל אתם מוזמנים ומוזמנות להעיף מבט במאמרים נוספים בבלוג שלנו)

ספירה מ1 עד 20  (10 דקות) –

משחק מוכר מאוד ומצוין לתחילת המפגש כדי לפקס ולמקד את הקבוצה, דרך הקשבה ואמון.

מטרת המשחק היא להצליח לספור בצורה אקראית עד מ-1 ועד 20 כקבוצה.

 בקשו מהמשתתפים לעמוד במעגל. אחד או אחת מהם צריכים להתחיל את הספירה. במידה ושני משתתפים אומרים את אותה הספרה ביחד, הקבוצה נפסלת וצריכה להתחיל מההתחלה.

 חדדו למשתתפים את הכללים הבאים:

  •  אסורה הספירה לפי סדר עמידה
  •  אסורה הספירה לפי סדר קבוע כלשהו
  • אסור לתכנן או להורות למישהו/י לספור

 טיפים להצלחה:

  •  יצירת קשר עין
  • קצב סביר ולא מהיר מדיי

*במידה והקבוצה מצליחה מהר יחסית, תוכלו לאתגר אותם לבצע את הספירה בעצימת עיניים

 

מעגל אסוציאציות (15 דקות)

המשתתפים נשארים במעגל מהמשחק הקודם. במהלך המשחק המשתתפים בעצם יתמסרו בכדור תוך כדי שהם אומרים אסוציאציות. מה היא אסוציאציה? הדבר הראשון שעולה לנו לראש כשאומרים לנו משהו. (תוכלו לקרוא בהרחבה על אסוציאציות ועל פיתוחים למשחק במאמר הזה). 

ההסבר למשתתפים (מעבר לכללי המשחק שמסתכמים בלזרוק מאחד לשני את הכדור ולהגיד את הדבר הראשון שעולה לנו לראש):

באימפרו אנחנו מאלתרים מתוך האסוציאציות שלנו, כך גם בחיים- אנחנו מאלתרים בכל רגע נתון, אנחנו צריכים לדעת להקשיב לאסוציאציות שלנו ולדעת ללכת איתן, אין נכון או לא נכון וצריך לדעת להקשיב לעצמנו ולנקות השלמות וחשיבה מיותרת, האסוציאציות הן ייחודיות לנו ורק לנו.

*השתמשו בכדור שיחסית קל לתפוס (אפשר כזה של ג'אגלינג ממולא אורז). 

כן ו.. (10 דקות)

משחק חשוב מאוד שעוזר מאוד להסביר למשתתפים על החשיבות שבאימוץ גישה חיובית. 

משחק מעגל (בפעם האחרונה למערך הזה). על המשתתפים להצליח לחבר סיפור משותף המשלב את ההצעות של כולם. משוחק לפי סבב המעגל. קודם כל נבחר מקום כלשהו. 

בתחילת כל משפט שמשתתף מציע תצטרך הקבוצה להגיד יחד "כן ו.."

לדוגמא (לצורך העניין בחרנו ללכת לקניון):

"בואו נלך לקניון"

כל הקבוצה: "כן ו.."

משתתפת חדשה: "נאכל שם גלידה"

כל הקבוצה: "כן ו.."

משתתפת חדשה: "ננקה את החולצה שהתלכלכה מהסירופ של הגלידה"

כל הקבוצה: "כן ו.."

משתתפת חדשה: "נלך בלית ברירה לקנות חולצה חדשה"

כל הקבוצה: "כן ו.."

וכו' וכו'

ההסבר למשתתפים:

"כן ו" זאת בעצם כל המהות, התורה של השיטה. להקשיב לפרטנרים שלנו ולהוסיף את הרעיון שלנו. להגדיל אחד את השני. זה המפתח ליצירה באימפרוביזציה.

*בסבב הראשון בד"כ אין הקשבה וכל אחד מוסיף פשוט את הרעיון שלו, להסביר שבסבב השני אנחנו רוצים להקשיב, להגיד כן למה שאמרו לפניי ועל זה להוסיף את הרעיון שלי- כך נוצרת ההתקדמות של הסיפור.

 כשאנחנו באמת מקשיבים אחד לשני יש אפשרות להתקדם, כשאנחנו לא מקשיבים הדברים נעצרים.

*כדי לקרוא בהרחבה על עקרון ה"כן ו.." ועוד, תוכלו להיכנס למאמר הזה.

משחק הא'-ב' (15 דקות) – משחק מופע

 כדי לתת למשתתפים לטעום ממשחק אימפרוביזציה שבו אפשר לאלתר סצנות קצרות, בחרנו באחד המשחקים המוכרים והפשוטים ביותר באימפרו. משחק שאנחנו משחקות עם הקהל במופעי האימפרוביזציה שלנו

אספו מראש/או תוך כדי על דף המון מערכות יחסים. כמו אבא ובן, רופא וחולה, אחיות וכו'.

חלקו את המשתתפים לשתי קבוצות שעומדות בשני טורים נפרדים, כאשר בכל פעם הראשונים בכל טור הם אלו שיבצעו את הסצנה הבאה. 

השחקנים צריכים להתחיל כל משפט לפי האות שהמנחה (את או אתה) תאמרו. 

לדוגמא:

מנחה: "א"

משתתפת 1: "אני ממש מרגישה רעננה אחרי השחייה"

מנחה: "ב"

משתתף 2: "בחרתי לך תוכנית מכוונת מטרה סבתא. קדימה למשקולות. 

וכו' וכו'

מעגל פירגון (5 דקות)

במעגל מריעים בטירוף את השם של כל משתתף לפי הסדר והוא נכנס למרכז במה ועושה מה שבא לו (לדוגמא: משתחווה לקהל הסדנא או כל דבר אחר שבא למשתתף לעשות ולעוף על עצמו), הרעיון הוא ממש למחוא כפיים ולהריע בטירוף, כך הסדנה מסתיימת באנרגיה גבוהה וכייפית. זה מה שישאיר את כולם עם טעם של עוד ועם תחושה של חוויה מעולה.

סגיר (לא יותר מדקה כדי לשמור על האנרגיה הגבוהה של מעגל הפרגון)

לאחר מכן סכמו למשתתפים את המפגש, חשוב לעבור דרך התחנות בהן עברתם, תזכירו להם על הקשבה, גישה חיובית, ריכוז ועבודה משותפת עם פרטנרים.

מערכי שיעור תיאטרון או אלתור

מערך שיעור/סדנת אימפרוביזציה - סיכום:

נציין שהמערך הזה הוא מערך של שעה בערך, שכל תפקידו הוא להכיר למשתתפים את עולם האלתור. 

בסדנה או שיעור של שעה וחצי, אנחנו ממליצות לחלק את המערך ככה שחצי ממנו יכל משחקי תרגול טכניקות (כמו כן ו.., מעגל אסוציאציות) ומשחקי מופע (כמו א'-ב' ומשחקים רבים נוספים שתוכלו להכיר אצלנו בבלוג). 

אתם/ן יותר ממוזמנים ומוזמנות לכתוב לנו איך היה לכם עם המערך, לשאול אותנו שאלות או להציע הצעות.

ואם תרצו, נגיע אליכם/ן בשמחה לסדנת אימפרוביזציה או מופע.

תמונה של מערכת השמש
מערכת השמש

אהבתם ? יש לכם משהו להוסיף ? ספרו לנו!

לפוסט הזה יש 10 תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מהמם, אשמח לקבל שיעורים

    1. מערכת השמש

      תודה 🙂 מוזמנת לעקוב אחרי הבלוג שלנו, יש מלא רעיונות

  2. יעל

    זה מעולה!! תודה רבה לכם

  3. טליה

    מקסים ממש , אשמח לקבל לרכוש עוד מערכי שיעור

  4. מיכל

    תודה כל שיעור משחק ופעילות עם מסר עוצמתי וברור מה אני רוצה לעביר בשיעור

  5. לא ידוע

    ממש מעולה תודה רבה

  6. רועי

    כל הכבוד , מערך מהמם

כתיבת תגובה