החופש הגדול כבר מעבר לפינה – עבור תלמידים זו תקופה של הפסקה, הרפתקאות ובילויים. אבל עבור הצוות החינוכי – ובעיקר עבורכן, מורות ומורים – זו גם הזדמנות חשובה לסגור את השנה לא רק עם תעודות, אלא עם מזכרת משמעותית לחופשה: כלים להתמודד עם התנהגויות סיכון בקרב בני נוער.
כי לצד הגלידות והים , מגיעות גם שעות ללא מסגרת, חשיפה ללחץ חברתי, חיפוש ריגושים – וכל אלה עלולים להפוך לאתגר ממשי.
בתור מי שמלוות את התלמידים לאורך השנה – יש לכן הזדמנות לארוז עבורם משהו עמוק יותר: מסר של אחריות, שיח פתוח וכלים מעשיים שישמרו עליהם גם כשאין צלצול שמחזיר לשיעור.
מה נחשב להתנהגות סיכון?
- שתיית אלכוהול או שימוש בסמים
- נהיגה ללא רישיון / התנהגות מסוכנת ברכב
- שיטוטים ליליים במקומות לא בטוחים
- חשיפה לתכנים מיניים לא מותאמים או יחסי מין לא מוגנים
- שיימינג ברשת, פגיעות עצמיות, בריונות או חרמות
- התנהגויות קצה מתוך שיעמום, צורך להוכיח או רצון להשתייך
הנתונים שלא נעים לקרוא – אבל חשוב להכיר
- דו"ח הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול מצביע על עלייה ברורה בצריכת אלכוהול בקרב בני נוער בגילאי 12–18 במהלך חודשי הקיץ.
- גם מקרי תקיפה מינית בקרב בני נוער נוטים לעלות בתקופות של חופשה ארוכה – כשהפיקים מגיעים בסופי שבוע ובאירועים המוניים.
- סקר של משרד הבריאות (2023) מצא כי כ-38% מבני הנוער בכיתות י'-י"ב התנסו בשתיית אלכוהול לפחות פעם אחת בחופש הגדול, וכ-21% העידו כי עשו זאת "בשביל ההתרגשות או בשביל לא לצאת פראייר".
תזכורת חשובה גם לנו:
- התלמידים שלנו אינם בעיה שצריך לפתור, אלא עוצמה שצריך להבין. ההתנהגויות האלו לא נובעות מרוע לב, אלא מסקרנות, חיפוש זהות, רצון להשתייך ובעיקר – שילוב של הורמונים וחוסר ניסיון חיים.
כשהם יסיימו את בית הספר וימשיכו הלאה- הם ייקחו איתם גם את הדרך שבה דיברנו איתם על הדברים האלה.
אז איך אפשר להתכונן – כמורות ומורים?
1. פותחים שיח בכיתה – ולא רק עם אזהרות.
- לשאול שאלות פתוחות כמו 'מה הייתם אומרים לחבר שמתכנן להשתכר?'
- ליצור שיח יצירתי – קומיקס, משחק תפקידים, קמפיין כיתתי
- לא להרצות – לשאול, להקשיב ולאפשר
2. מעבירים את המסר גם להורים – לא לבד, אלא ביחד.
- שליחת המלצות אישיות להורים במייל או בקבוצת הכיתה
- שיתוף שאלות או משפטים לשיחה בבית
- יצירת תחושת שותפות – לא רק אחריות
3. מציידים את התלמידים בכלים, לא רק באיסורים.
- איך אומרים 'לא' בצורה שמכבדת את כולם – או איך אמרנו כן לעצמנו ולא ללחצים של הסביבה
- איך מזהים מצב מסוכן – ואיך מגיבים- האם ניתן למנוע סכנה עוד לפני שהתפתחה?
- מה עושים אם טעינו – ולמי פונים
4. ממשיכים להיות עוגן – גם מרחוק.
- מסר אישי מהמורה בסוף השנה
- כתיבת מכתב עצמי שייפתח בסוף החופש
- תזכורת: גם אחרי הצלצול האחרון – אפשר לפנות
5. משלבים תכנים שמדברים בשפה שלהם.
- מופעים חיים, שיח אמיתי וסדנאות לנוער בגובה העיניים
- פרויקט 'זה מסוכן' – מופע וסדנה לנוער שמתאימים בדיוק לרגע הזה
לסיכום
הסוף של השנה זו הזדמנות לא רק לסכם – אלא לצייד.
לא במילים גבוהות, אלא בכלים פשוטים, בשיח אמיתי ובשיתוף פעולה עם הבית.
אם נצליח להזכיר להם – אפילו ברגע קטן של שיח כנה – שהם לא לבד, עשינו את שלנו.