התנהגויות סיכון בקרב בני נוער בחופש הגדול: איך נתכונן מראש?

התנהגות-סיכון-נער.

תוכן עניינים

החופש הגדול כבר מעבר לפינה – עבור תלמידים זו תקופה של הפסקה, הרפתקאות ובילויים. אבל עבור הצוות החינוכי – ובעיקר עבורכן, מורות ומורים – זו גם הזדמנות חשובה לסגור את השנה לא רק עם תעודות, אלא עם מזכרת משמעותית לחופשה: כלים להתמודד עם התנהגויות סיכון בקרב בני נוער.

כי לצד הגלידות והים , מגיעות גם שעות ללא מסגרת, חשיפה ללחץ חברתי, חיפוש ריגושים – וכל אלה עלולים להפוך לאתגר ממשי.

בתור מי שמלוות את התלמידים לאורך השנה – יש לכן הזדמנות לארוז עבורם משהו עמוק יותר: מסר של אחריות, שיח פתוח וכלים מעשיים שישמרו עליהם גם כשאין צלצול שמחזיר לשיעור.

מה נחשב להתנהגות סיכון?

  • שתיית אלכוהול או שימוש בסמים
  • נהיגה ללא רישיון / התנהגות מסוכנת ברכב
  • שיטוטים ליליים במקומות לא בטוחים
  • חשיפה לתכנים מיניים לא מותאמים או יחסי מין לא מוגנים
  • שיימינג ברשת, פגיעות עצמיות, בריונות או חרמות
  • התנהגויות קצה מתוך שיעמום, צורך להוכיח או רצון להשתייך

הנתונים שלא נעים לקרוא – אבל חשוב להכיר

  •       דו"ח הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול מצביע על עלייה ברורה בצריכת אלכוהול בקרב בני נוער בגילאי 12–18 במהלך חודשי הקיץ.
  •       גם מקרי תקיפה מינית בקרב בני נוער נוטים לעלות בתקופות של חופשה ארוכה – כשהפיקים מגיעים בסופי שבוע ובאירועים המוניים.
  •       סקר של משרד הבריאות (2023) מצא כי כ-38% מבני הנוער בכיתות י'-י"ב התנסו בשתיית אלכוהול לפחות פעם אחת בחופש הגדול, וכ-21% העידו כי עשו זאת "בשביל ההתרגשות או בשביל לא לצאת פראייר".

תזכורת חשובה גם לנו:

  •       התלמידים שלנו אינם בעיה שצריך לפתור, אלא עוצמה שצריך להבין. ההתנהגויות האלו לא נובעות מרוע לב, אלא מסקרנות, חיפוש זהות, רצון להשתייך ובעיקר – שילוב של הורמונים וחוסר ניסיון חיים.

כשהם יסיימו את בית הספר וימשיכו הלאה- הם ייקחו איתם גם את הדרך שבה דיברנו איתם על הדברים האלה.

אז איך אפשר להתכונן – כמורות ומורים?

1. פותחים שיח בכיתה – ולא רק עם אזהרות.

  • לשאול שאלות פתוחות כמו 'מה הייתם אומרים לחבר שמתכנן להשתכר?'
  • ליצור שיח יצירתי – קומיקס, משחק תפקידים, קמפיין כיתתי
  • לא להרצות – לשאול, להקשיב ולאפשר

2. מעבירים את המסר גם להורים – לא לבד, אלא ביחד.

  • שליחת המלצות אישיות להורים במייל או בקבוצת הכיתה
  • שיתוף שאלות או משפטים לשיחה בבית
  • יצירת תחושת שותפות – לא רק אחריות

3. מציידים את התלמידים בכלים, לא רק באיסורים.

  • איך אומרים 'לא' בצורה שמכבדת את כולם – או איך אמרנו כן לעצמנו ולא ללחצים של הסביבה
  • איך מזהים מצב מסוכן – ואיך מגיבים- האם ניתן למנוע סכנה עוד לפני שהתפתחה?
  • מה עושים אם טעינו – ולמי פונים

4. ממשיכים להיות עוגן – גם מרחוק.

  • מסר אישי מהמורה בסוף השנה
  • כתיבת מכתב עצמי שייפתח בסוף החופש
  • תזכורת: גם אחרי הצלצול האחרון – אפשר לפנות

5. משלבים תכנים שמדברים בשפה שלהם.

לסיכום

       הסוף של השנה זו הזדמנות לא רק לסכם – אלא לצייד.

       לא במילים גבוהות, אלא בכלים פשוטים, בשיח אמיתי ובשיתוף פעולה עם הבית.

       אם נצליח להזכיר להם – אפילו ברגע קטן של שיח כנה – שהם לא לבד, עשינו את שלנו.

 

תמונה של מערכת השמש
מערכת השמש

אהבתם ? יש לכם משהו להוסיף ? ספרו לנו!

כתיבת תגובה

חיפוש

מעניין אתכם לשמוע יותר על הפעילויות שלנו? השאירו פרטים