להדריך בתנועת נוער
תפקיד המדריך בתנועת נוער הוא משמעותי ביותר כיוון שהוא דמות מפתח עבור חניכיו המתבגרים.
המדריכה היא הדמות המעצבת, הדוגמה האישית, המושא לחיקוי וההערצה, אם תרצו היא "הנועה קירל" עבור חניכיה.
התכנים שיבחרו המדריכים לצקת לתוך הפעולות שלהם יבלעו בשקיקה ע"י החניכים. זאת אחריות כבדה ולכן, הכשרות המדריכים בתנועות הנוער צריכות להתבצע על הצד הטוב ביותר. אז נכון, תלמדו את המדריכים חוקי בטיחות, איך לבנות פעולה ואיך לנהל דיון מוסרי יחד עם החניכים שלהם.
אבל אנחנו כאן, כדי להוסיף לכם את האקסטרה פלפל, את מה שיהפוך אותם ממדריכים טובים לבלתי נשכחים.
אם אתם רוצים רעיונות לפעולה ועזרה בבניית פעולה כדי לשפר את יכולות ההדרכה של המדריכים הצעירים שלכם, אם אתם מחפשים נושאים לפעולות כל פעם מחדש – זה המאמר בשבילכם
שלבו אימפרוביזציה בהדרכה
זה כבר מזמן לא סוד שהאימפרוביזציה משפרת אותנו בתחומים כל כך רבים בחיים שלנו.
אחד מהם הוא תחום ההדרכה. כדי להיות מדריך מצוין צריך להיות כריזמטי, סוחף, רגיש, לראות את כל החניכים, לדעת לגבש אותם כקבוצה ולהעביר להם את התכנים שלך בצורה הסוחפת ביותר.
אין ספק, למדריכים הצעירים יש הרבה אחריות על הכתפיים. לנו יש כמה משחקי קסם שיכולים לעזור לכל היכולות האלו להתחדד.
בראייה שלנו, כל מה שאתם צריכים לעשות הוא לשלב משחק אימפרוביזציה אחד בפעולה ותראו איך הקסם מתרחש. המדריכים שלכם יצאו מהסמינר בגרסה הכי טובה של עצמם.
אם קראתם עד לכאן אז אתם בטח מעוניינים להכיר את המשחקים
הישארו איתנו וקבלו 5 משחקי אימפרוביזציה כרעיון לפעולה !
משחקי פתיחה- להזרים דם, לפתוח את הראש, קורדינציה
משחק 1 - Freeze and Go
שלב ראשון: מבקשים מהחניכים ללכת בחלל ומלמדים אותם איך עליהם להגיב לפקודות הבאות.
כאשר תאמרו "פריז" הם יצטרכו לעצור, כשתאמרו "גו" הם יצטרכו להמשיך בהליכה, "סלואו מושן" להליכה איטית ו"ספיד" להליכה מהירה, כשתאמרו "שם" כל אחד יצטרך לצעוק את שמו חזק באותו הזמן יחד עם הקבוצה, וכשתאמרו להם "קפוץ" יהיה עליהם לקפוץ יחד כקבוצה פעם אחת במקום.
שלב שני – החוקים משתנים
אחרי זמן מה שתרגלתם עם הקבוצה את החוקים של השלב הראשון, הגיע הזמן לעבור לשלב השני ולהפוך חלק מהחוקים.
מעכשיו כשתאמרו "פריז" כולם יצטרכו ללכת וכשתאמרו "גו" יהיה עליהם לעצור.
שלב שלישי – שינוי חוקים נוסף
לאחר זמן מה, הפכו את "סלואו מושן" להליכה מהירה ואת "ספיד" להליכה איטית.
שלב רביעי – שינוי חוקים אחרון
אחרי שתרגלתם את השלב השלישי, הפכו גם את "קפוץ" ו"שם". בכל פעם שתאמרו "קפוץ" יהיה על החניכים לצעוק את שמם וכשתאמרו "שם" יהיה עליהם לקפוץ
כעת, טוסו על כל הפקודות במהירות ושגעו אותם.
משחק כייפי, אנרגטי וממקד.
טיפים: תמיד אפשר להפוך את המשחק לתחרות החניך החד ביותר ולפסול את המתבלבלים (בשלב האחרון)
משחק 2 - 123
מתחלקים לזוגות, נעמדים אחד מול השנייה במעגל. מעגל של זוגות.
שלב ראשון: סופרים 1,2,3 כל אחד בתורו. לדוגמה:
חניכה א: 1
חניך ב: 2
חניכה א: 3
חניך ב: 1
חניכה א: 2
חניך ב: 3
וכך הלאה..
שלב שני:
מרגע זה הספרה "1" הופכת למחיאת כף. זאת אומרת שבמקום להגיד "1" יש למחוא כף. לדוגמה:
חניכה א: (מוחאת כף)
חניך ב: 2
חניכה א: 3
חניך ב: (מוחא כף)
חניכה א: 2
חניך ב: 3
וכך הלאה..
שלב שלישי:
מרגע זה במקום להגיד "2" החניך צריך לקפוץ
שלב רביעי:
כעת, במקום לומר "3" צריך להוציא קול מצחיק.
*אם אתם מחפשים משחקי פתיחה נוספים, אתם יכולים כמובן לשוטט בבלוג שלנו ולהעיף מבט במאמרים נוספים, בהם אנחנו ממליצים על מגוון משחקי חימום לפתיחת פעילות שיכולים להתאים.
ראו גם: סדנאות לנוער בהתאמה אישית – היכנסו לעוד פרטים !
ליבת הפעולה - רעיונות למשחקים
משחק 3 - בואו נלך ל
בכל פעם בוחרים חניך או חניכה שיהיו אלה שאומרים "בואו נלך ל"
על החניך הנבחר להכריז "בואו נלך ל(מקום כלשהו) וברגע שהוא הכריז כל אחד מהחניכים מחליטים על תפקיד במקום הזה, מתנהלים ומשחקים בדמות התפקיד שבחרו. לדוגמה:
חניך 1: "בואו נלך לים!"
אחד ישחק מציל, כמה חניכים ישחקו משתזפים, מישהו ישחה ומישהי תמכור ארטיקים וכו' וכו'.
דגשים למנחה:
– לתת כמה דקות להתנהל במקום הזה.
– לבחור חניכים ולבקש מהם לאלתר סצנה במקום. לדוגמה לבחור מציל ומישהו שתובע ולבקש מהם לבצע את הסצנה הזאת.
– לאחר זמן מה, לבחור חניכה חדשה שתכריז על המקום הבא "בואו נלך ל(מקום כלשהו)!
משחק 4 - פעולה מאולתרת
בוחרים שלושה חניכים שיצטרכו לאלתר פעולה כל אחד בתורו.
בוחרים עבורם גם נושאים לפעולה. אפשר לבחור נושאים רציניים או טיפשיים לחלוטין, אבל העיקר הוא להתייחס לדבר בשיא הרצינות.
מוציאים את החניכים החוצה, בוחרים 3-4 חניכים מהחבר'ה שנשארו, נותנים להם תפקידים:
החניך שמפריע לפעולה להתקיים, החניכה שמתחנפת, החניך ששואל מלא שאלות, החניכה שכל הזמן מתעסקת במזגן.
מכניסים פנימה את החניך הראשון ומבקשים ממנו להתחיל בפעולה.
על החניכים שנבחרו לבצע את תפקידיהם, להפריע, להתחנף וכו'.
לאחר מכן יש לבצע שוב. לתת לחניכים תפקידים ולהכניס את החניכה הבאה שהכינה פעולה.
הערות:
בקשו מהילדים לקחת בשיא הרצינות את המשימה ולשחק הכי טוב שהם יכולים, גם אלה שמעבירים את הפעולה וגם אלה שמשחקים דמויות שמאתגרות את הפעולה.
בקשו מהם בתוך כל זה להשתדל לשמור על הקשבה.
בתום שלוש הפעולות (תנו בערך 5-7 דקות לכל פעולה), קיימו שיח עם הילדים ונתחו את מה שהיה ואת דרכי ההתמודדות של החניכים שנבחרו להדריך.
משחקי סיום פעולה
משחק 5 - סיפור בהמשכים
בקשו מהחניכים לעמוד במעגל ואלתרו יחד איתם סיפור בהמשכים. כל אחד צריך להגיד משפט בסיפור הזה בכל פעם שתורו מגיע.
באמצעות המשחק הזה תוכלו לחדד לחניכים שכולנו חלק מקבוצה. חלק משלם אחד גדול ובכוחנו לשנות את העלילה לטובה ולמצוא פתרונות יצירתיים.
רעיונות לפעולה - בואו נסכם
בין אם תשתמשו במשחק אחד, ובין אם תבנו פעולה שלמה המורכבת ממשחקי אימפרוביזציה
תוכלו לשפר את היכולת ואת רמת החיוביות אצל המדריכים וכך גם אצל החניכים עצמם. על הדרך גם תתרגלו ריכוז, הקשבה ולפתח את היצירתיות של המשתתפים
זו בדיוק התוספת שתהפוך אותם למדריכים משמעותיים ובעלי ערך מוסף.
אם אתם מחפשים משחקים נוספים תוכלו להיכנס לבלוג שלנו ולמצוא כמעט בכל אחד מהמאמרים המון מידע והצעות מפורטות למשחקי אימפרו מעולים, שיוכלו לתת לכם השראה ורעיון לפעולה מרעננת ומגניבה.
רוצים שנבוא אליכם לסדנת אימפרוביזציה למדריכים או לחניכים בתנועת הנוער? השאירו את הפרטים שלכם ונחזור אליכם תוך כמה שעות !
לפוסט הזה יש 2 תגובות
רעיונות מעולים מאד
תודה רבה
מריפ
תודה רבה אני אנסה💜