כשאנחנו מחוברים לעצמנו ומפגינים בטחון מלא, נוכל להתקדם בחיים מבלי לנסות להתאים את עצמנו לסביבה. אלא להתמזג בטבעיות, ללא מסכות. רוקנרול. לא ככה?
מה אם נגיד לכם שקיימת דרך להתחבר לאמת שלנו, לא בקטע רוחני ולהיות הגרסה הכי אותנטית שלנו? אז הנה, אנחנו אומרות.
הלו..מי אני?
"אני מכירה את עצמי מצויין", "אני יודע בדיוק מי אני".
לכולנו יצא להגיד בפומבי. אבל את השאלה האישית והמאיימת "מי אני לעזעזל", יוצא לנו לשאול רק את עצמנו. את חלקנו זה מעסיק יותר ואת חלקנו פחות, אבל מדובר במחשבות כל כך טבעיות. באחד המאמרים הקודמים כאן בבלוג, כתבנו על תופעת "לחץ חברתי" בקרב בני נוער וסיפרנו שגילאי הנעורים (חטיבת הביניים) הם התקופה בה הזהות שלנו מתעצבת בצורה משמעותית.
זה נכון, אבל עם זאת, ה"בחירות העיצוביות" הקשורות לאישיות שלנו, אותן אנחנו לוקחים במודע או לא במודע, נמשכות כל הזמן, כאשר כל דבר שאנחנו עושים, שומעים, רואים – סופגים, מהווה מקור השפעה במידה כזאת או אחרת.
לצאת מאזור הנוחות שלנו
שלא יהיו לכם ספקות. מדובר במרדף שכנראה לא ייגמר לעולם, המרדף לאותנטיות, אבל זה לא אומר שאי אפשר מאוד לשפר את העניין הזה.
המטרה היא לצאת מאזור הנוחות שלנו, כדי להתחבר למקום הכי נקי שיש בנו. שוב, לא רוחני. יותר לכיוון השכל.
אחד המשחקים הכי בסיסיים בעולם האלתור, שבין אם אתם עוסקים באלתור ובין אם לא, אתם כנראה מכירים הוא "משחק האסוציאציות".
קצת על אסוציאציות
אסוציאציה היא קשר הנלמד בין שני עצמים כלשהם (עובדות, רעיונות, פעולות, דימויים ועוד.)
זיכרון פעיל יכול להביא לשליפת זיכרונות שיש להם קשר של סמיכות, הדבר מופעל באמצעות "חיווט סינפטי". הנה קישור להסבר המלא על אסוציאציה בויקיפדיה.
ראו גם: מחפשים איכות ? סדנאות ופעילויות ייחודיות לתלמידים ונוער.
משחק האסוציאציות גרסאות שונות
מדובר במשחק פשוט וכייפי. היום נציג בפניכם מספר וריאציות של המשחק.
גרסה בסיסית
אם אתם בקבוצה עמדו במעגל ואם אתם בזוג עמדו אחד מול השני והביטו זה לזה בעיניים.
מהלך המשחק:
שלב א': משתתפת אחת אומרת את המילה הראשונה שעולה לה בראש והבא בתור אומר את המילה הראשונה שעלתה לו בראש כשהוא שמע את המילה שהמשתתפת אמרה.
לדוגמה,
משתתפת א': אוזניות
משתתף ב': מוזיקה
וכך הלאה.
טיפים:
- אפשר להחליט על מילה ראשונה להשראה, אפשר לבחור אותה בהתאם לקבוצה ולמאפיינים שלה, אפשר לבחור אותה גם בהתאם לנושא בו בא לכם לעסוק. בכל מקרה, ההשפעה שלה היא בעיקר על הצתת המשחק.
- אפשר להתמסר עם כדור ובכל פעם שזורקים את הכדור בעצם "זורקים" מילה אל הפרטנר. אם זה מבוצע בקבוצה ולא במעגל, כל פעם בוחרים פרטנר/ית אחרים, מה שמשאיר את הקבוצה דרוכה ומגביר את תחושת ה"כאן ועכשיו", המאולתר.
- לא לעצור לחשוב. מיד לזרוק לאוויר את האסוציאציה הראשונה שעלתה לי לראש. אם נחשוב- האסוציאציות שלנו יהיו מלאכותיות ולא נצליח להגיע לאסוציאציות האמיתיות והאותנטיות שלנו.
קחו את הזמן:
הקפידו לשחק את המשחק כמה דקות טובות. למה ? בהתחלה יהיה קליל וכיף, האסוציאציות יזרמו אינטואיטיבית, אבל הרבה פעמים (לפחות בשלבים הראשונים עם המשחק) יהיו האסוציאציות חיצוניות לנו, שטחיות. כנראה תוצאה של החינוך שלנו והבניות חברתיות עם ערבוב של מה יחשבו עליי אם אגיד כך וכך וכו'. זה עלול להישמע כמו משהו כזה:
אני: שמש
פרטנר: שמיים
אני: עננים
פרטנר: גשם
לא מרגש במיוחד, לא גילינו את עצמנו מחדש.
אבל אם נמשיך קצת, זה גם יכול להישמע כך:
פרטנר: גשם
אני: עייפות
פרטנר: תאונת דרכים
הצלחנו להיכנס פנימה. נזכרנו בחוויה אמיתית שקרתה לנו שכנראה עדיין חיה אצלנו בתת מודע ונוכחת איפשהו שם בפנים.
שלב ב' – התרה:
לאחר כמה דקות של 'התמסרות' באסוציאציות נתחיל להתיר אותן. זה הולך ככה:
פרטנר: אני אמרתי תאונת דרכים כי אתה אמרת עייפות. למה?
כי חוויתי תאונת דרכים עקב הרדמות בכביש מרוב עייפות. בכלל שכחתי מזה אבל כנראה שזה משהו שעוד מעסיק אותי עמוק בפנים.
אני: אני אמרתי עייפות כי אתה אמרת גשם. למה? כי תמיד שיש גשם ובכלל שמגיע החורף אני מרגישה עייפה וחסרת אנרגיות. סוג של דכאון חורף.
אחדד, המטרה של המשחק הזה היא לא לחשוף דברים עצובים או משהו בסגנון, אלא להצליח לייצר חיבור אסוציאטיבי טוב, שיכול לשרת אותנו בפיתוח היכולת שלנו להיות כנים ואותנטים.
כמובן שאפשר להגיע בעזרת המשחק לזכרונות יפים, מנחמים ואפילו מצחיקים שיכולים לגרום לנו להכיר את עצמנו מחדש.
"אסוציאציות" – מתוך סדרת הטלוויזיה "הפרלמנט"
גרסה מתקדמת – אסוציאציות מונולוג
משחקים את המשחק בדומה לגרסתו הנ"ל, אבל בגרסה הזאת מדיי כמה מילים, המנחה יבקש לצאת למונולוג בתוך המעגל, מונולוג קצר שהדלק שלו הוא האסוציאציה.
לדוגמה,
משתתף א': גומייה
משתתפת ב': קוקו
משתתף א': קורנפלקס
משתתפת ב': ליטל
מנחה: מונולוג!
משתתפת ב': *נכנסת אל מרכז המעגל
"אחותי ליטל כל הזמן הייתה אוכלת לי את הקורנפלקס כשהיינו קטנות. ההורים היו חוזרים מקניות, הם תמיד היו קונים לנו "קוקו", לפני שהייתי מספיקה לשים לב, כל הקורנפלקס היה נגמר!"
ראו גם: ראיתם פעם מופע שכולו מאולתר ? היכנסו לעמוד המופעים שלנו לקבלת פרטים על שלל מופעי אימפרוביזציה!
גרסה מוזיקלית – אסוציאציות שירים
כמו במשחק האסוציאציות הקלאסי, גם כאן אנחנו 'מתמסרים' רק שהפעם באמצעות שירים שיש בהם קשר אסוציאטיבי. כיף מאוד, הנה דוגמא:
משתתפת א': (שרה) "אהבה יש באוויר…התגשמות חלום"
משתתף ב': (קוטע אותה ושר) "רק אהבה, תנצח, את כל הדמעות"
וכו' וכו'
שימו לב, מדובר באסוציאציה. לא חייבת להיות מילה מקשרת זהה. כן חייב להיות קשר אסוציאטיבי שגרם למשתתף ששמע שיר מסוים, להתחיל שיר אחר.
גרסת "כיתת יורים":
במשחק הזה משחקים בדרך כלל כשרוצים לאתגר מישהו ספציפי בקבוצה.
כולם עומדים בתור ארוך מול השחקן הנבחר. הראשון בתור בכל פעם יורה לעברו מילה והוא צריך לענות באסוציאציה הכי מהר שאפשר.
שימו לב, אין כאן רצף שלם של אסוציאציות, אלא כל פעם שתיים חדשות. אחת של המשתתף או המשתתפת הראשונים מהתור והשניה של השחקן או השחקנית הנבחרים.
בסיום הסבב, השחקן שאותגר עובר לתחילת תור כיתת היורים והאחרון בתור הופך להיות השחקן המאותגר החדש וכך הלאה.
טיפים:
- נסו לבחור "עונש" למי שלא שולף תוך שתי שניות אסוציאציה, כך ישמר המתח ותישמר האותנטיות של האסוציאציות. עונשים לדוגמה: להקיף את חדר, לרדת ל20 שכיבות שמיכה, לשיר שיר מרגש מול כולם וכו' וכו'.
לסיכום
נסו לתרגל עם חבריכם לעבודה, למשפחה, או אפילו עם בני בנות הזוג. ככל שתתרגלו יותר, כך תגלו איך מפעם לפעם רמת החיבור האסוציאטיבי שלכם משתפרת, איתה גם היכולת שלכם להיות אותנטיים. לא רק במשחק, אלא בחיים עצמם.
אנחנו שוב ושוב מגלות איך באמצעות משחק האסוציאציות המוכר, הפשוט והבסיסי, נחשפות מתוכינו הפתעות שמדייקות לנו את עצמנו כל פעם מחדש.
רוצים שנבוא אליכם לסדנת אימפרוביזציה לשחרור, גיבוש וכיף? שלל סדנאות אימפרוביזציה לכל מטרה בעמוד הסדנאות שלנו.